BRABANT - Omdat uit een Voortoets Natura 2000 is gebleken dat stikstof niet langer een belemmering vormt, gaat het project Wilhelminakanaal herbouw Sluis II een nieuwe fase in.

Bovendien is het projectplan Waterwet inmiddels definitief waardoor de voorbereidingen voor de realisatie van dit project weer opgepakt kunnen worden. Het project wordt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met cofinanciering van provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg door Rijkswaterstaat uitgevoerd.

Projectplan Waterwet
Sluis II is op dit moment niet geschikt voor het passeren van klasse IV-schepen met diepgangbeperking (maximaal toegestane diepgang van 2,80 m) en wordt daarom vervangen. Op het kanaal tussen Sluis II en Sluis III wordt het huidige streefpeil van 7.70 m + NAP gehandhaafd. De oevers en keringen worden op dit traject aangepast om het kanaal geschikt te maken voor klasse IV-schepen. Tussen de instroom van de Donge en Sluis II worden baggerwerkzaamheden verricht. Bij Sluis III zijn aanpassingen aan de beneden voorhaven en het gemaal / waterkrachtcentrale nodig. Volgens de Waterwet moet voor deze werkzaamheden een ontwerp-projectplan Waterwet worden opgesteld. Het projectplan Waterwet is op 26 juni 2024 vastgesteld door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan is inmiddels ook definitief.

Planning herbouw
Nu de stikstofproblematiek geen belemmering vormt en het projectplan Waterwet definitief is, kan de volgende stap worden gezet. Het projectteam richt zich nu op de voorbereiding van de aanbesteding van het project. De start aanbesteding kan naar verwachting plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2025. De verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2026 de gunning aan een aannemer zal plaatsvinden. De voorlopige planning voor ingebruikname van het Wilhelminakanaal voor de CEMT klasse IV is op basis van de huidige inzichten voorzien in 2029.