Het zomerse weer, de vakantie en het feit dat er weer een reguliere Tilburgse Kermis was, bracht vele bezoekers naar de stad. Naast de kermis werd ook de horeca goed bezocht en de side-events, zoals de openluchtbioscoop aan de Piushaven en de Poppenkast op de Besterd trokken veel publiek.
De samenwerking met Halt, een nieuwe partner dit jaar, heeft een kleine 10 verwijzingen opgeleverd. Het aantal kermis gerelateerde aanhoudingen was op twee handen te tellen. Ook het aantal waarschuwingen vanuit Toezicht & Handhaving is minimaal. De brandweer hoefde dit jaar in niet in actie te komen op de kermis. Al met al gaat de Tilburgse Kermis 2022 de boeken in als zomers, druk en gemoedelijk. Dat beaamt de nieuwe wethouder Evenementen. “Mijn eerste kermis als kermiswethouder, ik heb er met volle teugen van genoten. Prachtig om weer dat kermisgevoel in de binnenstad te kunnen ervaren. Met een ieder die de kermis elk jaar weer mogelijk maakt, zijn we er in geslaagd weer een mooi visitekaartje van onze stad af te leveren”, aldus Van Asten.
Bijzondere momenten
Deze kermis stond ook in het teken van jubilea, kermisprijzen en herdenken. Zo werd er stilgestaan bij het overlijden van kermisfenomeen Luchtbuks Ria, die tot vorig jaar elke kermis een foto schoot in de schiettent. Ook vierde Bert van Houten, de man achter de kermisexpositie, de 20e verjaardag van de expo. Hij ontving hiervoor de ere-Piet Maesprijs. Ook aalmoezenier Bernhard van Welzenes, die al sinds jaar en dag voorgaat in de kermismis, vierde een mijlpaal: 50 jaar in het priestervak. Er waren nog meer jubilea; zo vond de gehandicaptenmiddag voor de 50e keer plaats en vierden we voor de 30e keer (plus 1) diversiteit tijdens Roze Maandag. Bij de kermisprijzen vielen o.a. de Airborne en de Breakdance in de prijzen. Zij werden het meest gewaardeerd door het publiek.
Samenwerking
Ook digitaal wisten bezoekers de Tilburgse Kermis dit jaar weer goed te vinden. Via 2 websites werden zij geïnformeerd over de kermis en de bijbehorende side-events. De website kermisfestivaltilburg.nl had voorafgaand aan de kermis 2.500 unieke bezoekers per dag, tijdens de kermis groeide dat aantal tot 5.000 bezoekers per dag. Het Instagramaccount had een groei van bijna 20% in volgers.